Uudised / VEPA metoodika kasutamine aitab luua toetavat õpikeskkonda

VEPA metoodika kasutamine aitab luua toetavat õpikeskkonda

  • Autor:Tervise Arengu Instituut
  • 05. September 2024

VEPA metoodika on tõendatult tulemuslik ennetustegevus, mida kasutatakse koolis tavapärase õppetöö käigus. Metoodikat on Eesti koolides kasutatud juba 10 aastat ning väljaõppes on osalenud 190 kooli, 935 klassiõpetajat ning metoodikast on osa saanud üle 17 000 õpilase. VEPA metoodika aitab ennetada laste vaimse tervise ja käitumisega seotud probleemide teket või süvenemist ning sellel on pikaaegne mõju lapse edasisele arengule.

VEPA  metoodika annab õpetajatele praktilise tööriistakasti, kus kõik elemendid toetavad õpilaste eneseregulatsiooni ja sotsiaal-emotsionaalsete oskuste arengut ning aitavad mängulisel moel luua toetavat õpikeskkonda. Metoodika väljaõppe käigus koolitatakse õpetajaid kasutama õppetegevuses erinevaid tööriistu, mängima koos lastega käitumise jälgimisele suunatud VEPA-mängu ning märkama ja tunnustama soovitud käitumist.

Eelmisel õppeaastal läbis VEPA väljaõppe 168 uut VEPA-õpetajat. Äsja avaldatud 2023/2024. õppeaasta hindamistulemused näitasid, et üle 90% väljaõppes osalenud õpetajatest ütles, et VEPA metoodika kasutamise tulemusel paranes õpilaste motivatsioon õppetööks ja õpilaste eneseregulatsioon. Õpetajate jaoks paranes õpilaste kaasamine tunni kulgemisse ja õpilastega kontakti saavutamine. Sarnaselt varasematele õppeaastatele soovitab enamik õpetajaid VEPA metoodika kasutuselevõtmist teistele õpetajale ning ligi kolmveerand õpetajatest plaanis metoodika kasutamisega kindlasti jätkata.

Uue arendustegevusena avatakse äsja alanud õppeaastal kontaktväljaõppe kõrval ka VEPA e-kursus, mis võimaldab õpetajal omandada baasteadmised VEPA metoodikast iseseisvalt ja endale sobivas kohas ning tempos 12 nädala jooksul. E-kursuse piloteerimise raames viiakse 2024/2025. õppeaastal läbi kursuse mõju-hindamise uuring. VEPA metoodika kasutamise 10. õppeaastal kaasatakse koostöös KOV-idega väljaõppesse 150 klassiõpetajat üle Eesti. Selleks, et VEPA kui tulemusliku ennetustegevuse puhul oleks tagatud jätkusuutlik kättesaadavus, on uus avatav e-kursus kulu-tõhususe vaatest toetavaks võimaluseks metoodika edaspidisel elluviimisel. 

Tõendatud tulemusega universaalsed koolikeskkonnas elluviidavad ennetustegevused, sh VEPA, on olulise tähtsusega nii laste ja noorte vaimse tervise hoidmise kui ka toetava õpikeskkonna loomisel. Riskikäitumise ja muude probleemide ennetamiseks ning pikemas perspektiivis kulude kokku hoidmiseks peab olema tagatud teenuste jätkusuutlik arendamine ja pakkumine, mille eelduseks on stabiilne rahastus. 

TAI hindab regulaarselt VEPA metoodika kasutamise tulemusi ning analüüsib õpetajate ja mentorite tagasisidet. VEPA metoodika kasutamise tulemustega 2023/2024 õppeaastal saab tutvuda TAI kodulehel


Tagasiside õpetajatelt:

  • „Ma näen, kui sallivaks ja sõbralikuks lapsed on muutunud ja mu klass on nii ühtehoidev ja harmooniline. Kõik ütlevad minu klassi tulles, et siia klassi on nii hea tulla. Laste pealt on näha, miks VEPA metoodika toimib.“
  • „VEPA-elemendid on mängulised, neid saab kasutada igal pool ja igal ajal. VEPA metoodika kasutamine tagab tunnis töörahu ja kandub ka väljapoole.“
  • „Kõik VEPA-vidinad aitavad suunata laste käitumist soovitud suunas. VEPA loob toredat vaheldust tavapärasele tööle. VEPA teeb õppimise põnevamaks.“
  • „Metoodika tugevdab laste identiteeti ja kogukonnatunnet. VEPA elemendid aitavad õpetajal kiiresti saada kõikide õpilaste tähelepanu, kaasata neid tegevustesse, kokku hoida aega ning ennetada mittesobiva käitumise ilminguid.“
  • „See metoodika on nii läbimõeldud, samm-sammulised kirjeldused,kuidas mingisugust aspekti tundi sisse tuua. Kõik saavad sellega hakkama.“